Abel Point Marina

1200 kilometer nord for Brisbane på Airlie Beach. Vi er kommet op til det tropiske klima - meget sol og regnbyerne er kraftige og hurtigt overstået.

Reef Oceania Village

Med tropiske øer ventende forrude er det vist blevet tid til postkortskrivning.

Vi overnattede på et backpackersted. Det var en fornøjelse at opleve en rigtig god stemning frem for den total lade stemning, som vi oplevede på Byron Bay.

Skygge

eller faktor 30 er stadig nødvendigt mange timer om dagen. Det er en hidsig sol, de har hernede.

Airlie Beach Lagoon

I hele det tropiske område er der lavet svimmingpools eller indhegninger i havet, for halvdelen af året er der dødsensfarlige gopler, som svømmer rundt, specielt langs kysten. Selvom vi ved, at en brandmand kan gøre nas, virker det lidt underligt at en par tråde fra tropiske gopler, kan gøre livsfarlig skade.

Endelig

er vi på katamaren, som skal sejle os rundt blandt øerne i Whitsunday området. Det er luksus.

Første snorkelstop

var virkelig imponerende - og man vidste jo godt, at med godt købmandsskab havde vi ikke set det bedste først.

Vores billeder taget med et engangs undervandskamera er jo næsten en skændsel mod verden under vandet, men de er nu sjove at have alligevel - og vi viser dem gerne frem.

Janus kigger fisk

Godmorgen

Vi skulle have sovet for anker ved Whitehaven Beach, men Hamilton Island - de riges legeplads - havde lavsæson og har åbenbart så for vane at invitere turbådene til at overnatte superbilligt.

Og det var nu sjovt at se, det var rent Legoland bare med mange flere penge postet i det. Alle kørte rundt i små golfbiler.

Fugle

På turen så vi ikke bare mange fisk, men også en del fugle. Og her har jeg lige formået at give slip på foderet, så de hvide papegøjer kunne flyve afsted med det.

På vej henover vandet

Whitehaven Beach

Er vurderet som en af verdens top ti lækreste strande, og den var nu også ret flot.

Hill Inlet

ved Whitehaven Beach er det store postkortmotiv, især når det lige er lidt mere lavvande end det var, mens vi var på udkigtspunktet.

Stingers suit

Som sagt har de nogle knap så venlige gopler havdelen af året, så alle i vandet havde fulddragt badedragt på. Det så sjovt ud, når man kiggede hen af stranden, der var slet ikke bar hud, som man er vant til.

Samtidig med gopelbeskyttelse fik man faktor 50 på, hvilket var vældigt rart, når man snorklede lige til ens læber var blå.

Hill Inlet

nedefra, en time senere og vandet er pist borte. Tidevandet her kan imponere gang på gang.

Juhuu mere snorkel

Nu med større fisk.

Janus som fisk

Endnu større fisk

Ikke grine

så kommer der jo vand i masken.

Hayman Island

her sov vi for anker - ikke dårligt.

Solnedgang

i bedste stil. Og flere dyr.. en måge er det vist, vi har fået med på billedet, men der var også høge og havørne. Især havørnene var ret imponerende.

Stjernehimmel på vej

Sydkorset står ikke i syd, men er let at finde. Så er det bare om man forstår algoritmen til at få tegnet stregerne, så man kan finde syd. Vores nordstjerne er noget lettere..

Morgensnorkel

men også sidste snorkeltur.

Sidste snorkeltur :-(

men for Janus ventede der et dyk og for Sara et indtroduktionsdyk. Janus tog dykkercertificat på Philipinerne for syv år siden, så han kunne få et tre kvarters dyk på en 15 meter. Os uden certificat kunne komme en halv time under vand, men ikke længere ned end 6 meter. Det gik alt for hurtigt, men var sjovt at prøve.

Vi fik mulighed for at røre ved koraller og så var det da bedre at se fiskene mere fra siden.

Wings of the Dawn

Båden vi sejlede med. Det var en lækker båd og en super behagelig skipper og stewardesse.

Vi sluttede af med en svømmetur et sted, hvor der ingen koraller var og vandet var super salt.

Vej og ikke vand under os

Vi har været ret heldige med lejebiler, denne her tæller næsten også som spritny.

Ret kogeklar

efter tre dage på og i vandet. Og så er det fikst med et rugbrød. Vi har været ret heldige med lejebiler, denne her tæller næsten også som spritny med 2799 kilometer på bagen.

Kaffestop

Vi fløj til Airlie Beach og kørte tilbage. Første dag kørte vi stort set i alle de lyse timer. Det er lidt en regel her, at man ikke kører, når det er mørkt - for kænguruer er ikke så sjove at støde sammen med. Det eneste vi har stødt sammen med er 1000 sommerfugle - og de kan nu klaske rigeligt på forruden.

Break your drive - and survive

Afstandene er stadig store her. Og skilte er der mange af, det er vældig underholdende.

Lady Musgrave Island

En af de sydsligste øer i Great Barrier Reef - og guidebogen skriver noget af det bedste snorkling, men efter hvad vi havde set i Whitsunday, troede jeg nu ikke på, at det rigtig kunne blive bedre.

Men det var nye fisk og koraller - og for første gang røde farver. Det var virkelig flot.

Lang fisk

Her burde være et billede af en skildpadde.. Janus svømmede med en grøn havskildpadde. Jeg så bare en fra den glasbundsbåd. som transportere os rundt. Jeg er ret misundelig på Janus, det er virkelig et flot dyr.

Stingray

Og her burde være et billede af en mantaray, men sådan en har vi kun set på Stradbroke. En mantaray vejer 400-500 kg, så der er en grund til, at jeg synes, det var en stor fisk at svømme med.

Masser af koralrev

og slet ikke tid nok til at udforske det. Man skal komme med sin egen båd engang.

En snorkelfisk

Stingersdragten er skiftet ud med en våddragt, for vi er syd for det tropiske klima og vandet er helt nede på 23 grader frem for den små 30 længere nordpå. Det virker efterhånden helt naturligt at sige, at nordpå er der varmere og sydpå er der koldere..

Endnu en gul fisk

Det var super snorkelvand, men hvor var det en belastende skipper vi havde, han formåede at ødelægge en del god stemning, han talte både til gæster og besætning, som om vi var idioter.

Et kørebillede

Også på denne køretur har vi set skiftende natur, nogle gange har vi været i Afrika, nogle gange i Sverige, nogle gange i Sydengland, andre gange tjaa...

Sukkermarker

Vi har set milliard mange sukkerrør,

Fyrtræer

og million mange fyrtræer.

Rainbow Beach

Navnet er kommet af at sandet på stranden er i alle mulige farver. Jeg var lidt skuffet, for det var ikke så tydeligt, men når man byggede med det, og tog sand fra forskelige steder kunne man sagtens se det.

Hvid krabbe

På Stradbroke Island så vi masser af krabbehuller, men ikke rigtig nogle krabber. Lige pludslig væltede de frem her på Rainbow Beach.

Ny grafik?

Noosa

har strande til det hele, børnevenlige badestrande, surfstrande til både begyndere, øvede og rigtig øvede. Derudover er der et hyggeligt bymiljø. Folk har godt nok sagt, at der er meget forskel på guldkysten (syd for Brisbane) og solskinskysten (nord for Brisbane), men hvor meget forskel, kan der være på strandbyer. Ret meget måtte vi erkende.

De fastboende i Noosa har vist pænt med penge. Vi så mange dyre biler og ofte med tekstet nummerplade. Det virkede også som om at alle gik ind for sund levestil, vi var på helt røgfri restaurant, vi så ingen overvægtige, der var overdrevent meget liv klokken seks om morgenen på badestranden og vi så ikke rigtig nogle drikkesteder i byen.

Liangynge

Med stor koncentration prøver Sara at få gang i gyngen, men den er lige elastisk nok til at fungere som en gynge, så man skal nok hellere svinge sig i dem som Tarzan.

Find koalaen

Efter to måneder i Australien og tre timer i Noosa nationalpark uden at have set en koala - og overvejelser om at tage til en kommerciel koalapark - står et par og kigger meget interesseret på et træ. Og sørme om der ikke sidder en lille bamse og klamrer sig til træet.

Når nu koalaer mest er at finde i træer, ville det være praktisk, hvis de gav lidt lyd fra sig, så man kunne kigge op på rette og knap så tilfældige tidspunkter.

Bemærk taget

Til dem som ikke tror på den med taget, som kan dreje, har vi taget dette billede. Og man kunne faktisk skimte tovsystemet, som holder vinduespudseren.

På vej hjem

til Whitmore Street fra Toowong.